Baricz Kati: Vénusz születése

A tehetség – Malraux szerint – nem jóléti adomány. Természeti csapás, jellempróba, átok, átkelés égő, roskadozó hídon, kolonc a nyakban, száguldás hegynek felfelé. Lehet azzal születni, de csúcsra jutni szent elhivatottság nélkül aligha.

2016.02.29.-Artphoto-Galéria-Baricz-Kati-kiállításával

2016.02.29.-Artphoto-Galéria-Baricz-Kati-aláírása-a-falon

Baricz Kati – ami a fotográfiát illeti – eljutott a csúcsra, tehetséggel, elhivatottsággal. Fotói azonban nem információéhségünket hivatottak csillapítani, mert meditációs objektumok, amelyekkel félre kell vonulnunk, hogy eltűnődjünk. Fényképei tipikus női képek; érzékeny, oldott képek, nem technikai trükközések, nem szájbarágós, elméletszagú képdokumentumok. Valóban meditációs tárgyak: megérdemlik, hogy közöttük elidőzzünk, hogy átgondoljunk ezt-azt, és hogy rádöbbenjünk: a mindennapi, információéhes világtól való elhúzódás valójában kinyílás. Léttavasz.

2016.02.29.-Artphoto-Galéria-Markovics-Ferenc

2016.02.29.-Baricz-Kati-falra-vetít-az-Artphoto-Galériában

„A fényképezés számomra különleges szenvedély mindenféle megfelelési kényszer nélkül. Útkeresés Érdeklődésem középpontjában olyan emberek állnak, akiknek a sorsa valamiért érdekes számomra, akik érzelmileg megérintenek, akiknek látványa megmozgatja fantáziám, akiket a fényképezés szertartása alatt egyre közelebbről megismerhetek. Az álarc mögé bújt, ezernyi árnyalattal teli lényekből formázom az általam kitaláltat, melyben fontos szerepet kap a modell belső világa is. A ruha, a kellék gyakran mellékessé válik, elfed bizonyos testrészeket, vagy épp felfedi azt. A hangsúly a tekinteten van, mely gyakran a lencsémbe néz. Így tárulkozik ki a lélek, mely titokzatos és megfejthetetlen csodákkal van tele. Hiszem, hogy ez a hatás a kép nézőjét is magával ragadja, kérdőre vonja. Ki vagyok? Önmagunk megfejtéséhez. Gyermekkorom óta, már több mint ötven éve hű társam a fényképezőgép.

2016.02.29.-Bárdi-Zsuzsanna,-Artphoto-Galéria

2016.02.29.-Baricz-Kati-Artphoto-Galériaában

A fotográfia szabadságom kiteljesedése, az együtt eltöltött idő boldogságának békés lenyomata. Bonyolult kapcsolati háló. Életösztön. Szépség, bizalom, őszinteség és szeretet.”

(Baricz Kati)

2016.02.29.-Baricz-Kati-tanítványával-szelfizik

2016.02.29.-Artphoto-Galéria-Baricz-Kati-kiállításán
Baricz Kati ahol megjelenik, felizzik körülötte a légkör. Minden élő és élettelen átveszi azt a nyugtalan vibrálást, ami személyiségét jellemzi. Mégis, képeit a kiegyensúlyozott szépség, a magabiztos szakmai tudás, a póztalanság és a közvetlenség jellemzi. A fotográfia számos műfajában professzionális módon van jelen, divatfotói éppoly konvenciómentesek, akárcsak a szocio- vagy kísérleti fotográfiái. Miért kezdett fényképezni?

„Örömmel emlékszem azokra a vasárnapokra, amikor anyám elegánsan felöltöztetett bennünket és a család sétára indult. Gyakran a séta utolsó állomása az öreg mester fotóműterme volt. Szerettem ott lenni, nem szerettem, ha fényképeznek, jobban érdekelt a kép, amelyet az üveglapon a nagy fekete lepel alatt láthattam… 12 éves lehettem, amikor jó bizonyítványomért egy boksz-gépet kaptam szüleimtől ajándékba. Azóta fotografálok, szinte mindig magamnak.”

2016.02.29.-Baricz-Kati-tanítványaival
Mamiya RB 67-el fényképez, rendszerint LFORD negatívra, amelyet Kodak D 76-ban, saját maga hív elő. Nagyításait is maga készíti, ügyelve az egyediségre, a kézműves minőségre. Az első, tökéletes kópiát aztán beszkenneli, a továbbiakban erről készülnek a kópiái. Kiállításain csodájára járnak tökéletes nagyításainak. Felvételkészítéskor a természetes fényt kedveli, de mesterien bánik a műtermi lámpákkal is. Kedvenc „műterme” apja fonyódi kertje, amelyet a világ legszebb napfényműtermének tart. Fényképezés közben figyelő, elemző ember, aki engedi hatni ösztöneit. És engedi érvényesülni modelljei egyéniségét. Mesterség, művészet, pszichológia. Honnan szerzett gyakorlatot, hogyan kapcsolódott a „fotográfiai közéletbe”?

„Iskolai tanulmányaimat Fonyódon végeztem el, érettségi után Budapestre költöztem. A Magyar Filmlaboratóriumban dolgoztam, és lelkesen fotografáltam. Fotósként nem sikerült elhelyezkednem, de sok időt töltöttem a sötétkamrában, ahol felvételeimet saját magam hívtam és nagyítottam. 1974-ben szerepeltem először kiállításon alkotásaimmal, és számos magazin közölte a fotóimat. 1975-től néhány évig tanítottam. 1981-ben tagja lettem a Magyar Fotóművészek Szövetségének és a Magyar Köztársaság Művészeti Alapjának. Azóta önálló művészként dolgozom. Legfőképpen klasszikus fotográfiát csinálok. Nagy hatással vannak rám André Kertész alkotásai. Azt hiszem, nagyon szerencsésnek mondhatom magamat, hogy személyesen is megismerhettem őt, amikor 1984-ben hazalátogatott.”

Több könyve jelent meg. Az Első nagyításaim (1976), Első felvételeim (1982), Sötétkamra otthon (1982) haladó amatőröknek szóló szakkönyvek, míg a Tükör (1999), Szubjektív napló (2001), Majdnem egyedül (2003), Apám kertje (2004), Természetem (2007) saját írásaival kísért rendhagyó fotóalbumok, amelyekben Fonyódtól Párizsig, Bielsko-Bialától Londonig földrajzi értelemben is nagy utat járt be, vissza-visszatérve apja kertjébe. Portré, akt, divatfotó, tájkép, kísérleti fotográfia, kíváncsi rápillantás a világra. A Székely Aladár- (1983) és Balogh Rudolf-díj (1998), Magyar Fotográfiai Nagydíj (2005), MAOE Alkotói Nagydíja (2006), a Magyar Köztársaság Érdemes Művésze (2007) elismerések ennek a „kíváncsiságnak” köszönhetők.

2016.02.29.-Baricz-Kati-tanítványaival-az-Artphoto-Galériában

Artphoto Galéria (Budapest XI. Bartók Béla út 30.)      2016. február 29 – április 23.

Kép és szöveg: Eifert János

There is one comment

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s