SZÉGYEN!

Ezerszer megfogadtam, hogy amikor írok, a szubjektumot nagy ívben kerülöm. December utolsó előtti hétvégéjének, hétfő esti történetének esetében, ezt mégsem tudom megtenni. Egészen messziről vagyok kénytelen kezdeni. Jelentős gyógypedagógusi dinasztiából származom. Már nagyapám is a szakterületen dolgozott. Édesapám, évtizedeken keresztül képviselte a fogyatékkal élő emberek oktatását, nevelését, a legmagasabb színvonalon. Az szinte „hab a tortán”, hogy unokanővéreim, feleségem és szinte a közeli rokonság majd minden tagja szakmabéli.

t-2t-4

t-3

Felemelő volt évekkel ezelőtt gyógypedagógusnak lenni. Magam, intézmény igazgatóként éreztem meg először, hogy történik valami az oktatásügyben, ami ellenünkre van. Sajnos, az akkori érzések beigazolódtak, pedig a fogyatékkal élő emberek ügye, csak egy kis szegmense volt az égésznek. Maradva a pályán és figyelve az eseményeket a legszomorúbb tapasztalat az volt, hogy „rohad” az egész. Jöttek a hírek a törvényi változtatásokról és tökéletesen lehetett érezni, hogy a hatalom a kezébe akar venni mindent. Ezer hiba a központosításban, agyament elképzelések a szakoktatás átszervezéséről, „bilincshegyek” a pedagógusok kezén. Mindez, kicsúcsosodott a PISA értékelés eddigi legsilányabb eredményén.

t-6t-5

t-7Természetesen ki a hibás! Hazánk vezetői szerint: a pedagógus és a gyermek. Az oktatás irányítása tökéletes. Annak idején én is megpróbáltam magyarázni szüleimnek, ha a bizonyítványom nem éppen az elvártak szerint alakult.

Amikor már úgy gondoltam, nincs kiút, jött egy mozgalom, TANÍTANÉK. Én is! Semmi mást nem akarok, csak tanítanék, építve a saját szakmai tapasztalataimra és a gyerekek szeretetére. Az első tüntetéseken nagyon sokan voltunk. Talán hetvenezren, s mindig esőben.

t-8

t-9t-10

t-11A mozgalom emblematikus figurája, jobboldali gondolkodó lévén nem akart konfliktust a kormánnyal, úgyhogy „lelépett” Kérdés volt, hogy miként tovább, de Törley Kata és harcostársai szerencsére folyatták azt az utat, amiért érdemes még kiállni az oktatásért. Azzal mindenki tisztában volt, hogy decemberben, csontig hatoló hidegben nem tud senki ezreket a Kossuth térre csalogatni, lehet az ügy bármennyire nemes.
 

t-13t-12

t-14t-15

t-17Azt lehetett tudni, hogy a sajtó minden szegmense ott lesz és ez már önmagában is siker. Feltűnő volt, hogy ezen az estén többségben voltak a fiatalok, gyerekek, családok. Fél hattól gyúltak a gyertyák, s lett TÖBB FÉNY! A színpadon is voltak szónokok. A diákságot, most egy veszprémi lány képviselte. Németh Petra Ildikó elsősorban arról beszélt, hogy az átalakítások után, a jövőjük teljesen bizonytalan. Nehalka István, oktatás kutató a kockás füzetek útmutatására hívta fel a figyelmet, amely szerint van kiút.

t-18

t-19t-20

Amikor Pilz Olivér lépett a mikrofon mögé, rövid bevezető után azt kérte a hallgatóságtól, hogy forduljon mindenki a parlament felé, s miközben Ő sorolja az oktatás vezetés hibáit, mondja halkan, hogy: SZÉGYEN! A tömeg először halkan, majd egyre hangosabban és dühösebben kiáltotta a „falaknak” ítéletét.

Sulyok Blankával látványosan elégették a színpadon lévők a szégyenletes törvényt, majd a tiltakozók átvonultak az EMMI elé, ahol elhelyezték tiltakozó táblájukat a legfontosabb követeléseikkel.

Tavasszal folytatjuk! S ez az üzenet talán gondolkodásra készteti azokat is, akik semmibe veszik az egész pedagógus társadalmat.

Kép és szöveg: Koncz Dezső

There is one comment

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s