Gyöngéd érintkezés egy harmatcseppel

A DaDalia Galeria Fotóköre második természetfotó pályázat zsűrizésének eredményei

A természetfényképezés sokszínű és sokágú terület, amelybe a tudományos értékű, dokumentatív ábrázolás éppúgy beletartozik, mint a művészi elképzeléseket célzó kreatív fotográfia. Értelem és érzelem, hasznosság és szépség jellemzi: a természet- és környezetvédelem érdekeit, tudományos célokat szolgáló, szakirányú fénykép éppúgy megjelenik esztétikai értékeket hordozó megfogalmazásban, mint a művészi ihletésű képek, amelyek a szakemberek számára is fontos információkat hordozhatnak. A természetfotózás területei széleskörűek: mikrofotózás, makrofotózás, tájfotózás, természeti hangulatok fotózása, absztrakt természeti témák/formák, élőlények fotózása (rovarok, egyéb gerinctelen állatfajok, növények, madarak, emlősök fotózása, állati portrék), valamint az asztrofotózás, asztrotájképek (tájakat és az égi jelenségeket, csillagképeket ábrázoló felvételek) készítése, stb.

A művészi képformálású természetfotó ma világszerte reneszánszát éli, művelőit azonban nem lehet profi-, vagy amatőr-kategóriába belepréselni, hiszen teljesítményük megítélésekor csak a kép számít és nem a foglalkozás.  A természetfotó nyelvezete, esztétikája és technikája sajátos, művelőitől különleges ismereteket, készséget igényel.  Fontos tehát az elméleti felkészültség és tapasztalat, ismerni kell a fényképezendő állat- és/vagy növény biológiai sajátosságait. Madárfotózásnál például tisztában kell lenni a tollasok vonulási-, táplálkozási és fészkelési, de még párválasztási szokásaikkal is, hogy bolygatásuk nélkül készülhessen róluk értékelhető képek. A megközelítés módszerei is különbözőek, hiszen a madarakat lessátorból fotózzák leginkább, míg az erdei emlősöket – vaddisznót, őzet, szarvast – pedig cserkelve. Teleobjektívvel, vagy széles látószögűvel? Állványról vagy kézből? Fehéregyensúly, érzékenység? Nem elég csak a fényképezőgépre, a beállításokra ügyelni. Cserkelős vadfotózásnál például a nesztelen közlekedésen túlmenően arra is figyelnünk kell, hogy széliránnyal szemben haladjunk, mert úgy nem tudnak kiszimatolni bennünket a vadak.

Hazánkban kialakultak kisebb-nagyobb természetfotós közösségek, amelyekben a tagok egymást inspirálva, egymástól tanulva rendszeresen készítenek egyre jobb és jobb képeket, és ezekkel hazai és külföldi pályázatokon is sikerrel vesznek részt. A legnagyobbak mellett nagyon fontosak a kisebb természetfotós pályázatok, amelyek szinte bátorítják a tehetséges fotósokat az első lépések megtételére, akiket aztán magasabb szintek elérésére ösztönöz. A DaDalia Galeria Fotóköre által meghirdetett második természetfotó pályázatnak többek között ez adja a legnagyobb értékét, hiszen láthatjuk, most is újabb tehetségek kerültek látómezőnkbe.

A DaDalia Galeria Fotóköre második természetfotó pályázatára az A (Nyílt) kategóriában bármilyen témájú természetfotóval lehetett nevezni (makró, növény, állat, táj stb.), a B (Táplálkozás) kategóriában pedig a ragadozók akció dús zsákmányolásától a növények fogyasztásán át a rovarok rágcsálásáig a mozgalmas, látványos táplálékszerzést és táplálkozást bemutató képekkel. Dovicsin András, a DaDalia Fotókör vezetője, a természetfotó pályázat fő szervezője összesítése szerint 8 országból 69 nevezés érkezett. A beérkezett 421 fotóból az Eifert János AFIAP, ESFIAP ,  Horváth Imre EFIAP/s, A-MAFOSZ/s ,   Törköly József AFIAP, E-MAFOSZ fotóművészekből álló zsűri június 17-én tartott válogatásán 32 pályázó 80 fotóját javasolta kiállításra.

A Mártélyi Faluházban, 2017. július 1-én, 17 órakor nyíló kiállításon tehát Apfel Ágnes, Bagdi Beatrix, Barakonyi Károly, Berendi Tibor, Bognár Péter, Czakó Imre, Csörögi Dóra, Dovicsin András, Erdélyiné Csorba Edit, Gyapjas Ferenc, Gyubák Éva, Hejja Arpad, Kércz Tibor, Kis Klaudia, Kis Szilveszter, Laczkó-Magyar György, Lakatos Krisztián, Maczik Eleonóra, Marjovszky  István, Mazán Erzsébet, Megyeri Máté és Petőcz Tamás, Szakolczai Krisztina képei lesznek láthatók.

A zsűri természetesen a díjakról is döntött. Az A kategóriában az 1. díjat Kércz Tibor: Sarki csérek, a 2. díjat Kis Szilveszter: Gyöngéd érintkezés egy harmatcseppel, a 3. díjat Petőcz Tamás: Egy vöcsök hajnala, a B kategóriában pedig az 1.díjat Kércz Tibor: Felemelő pillanat, a 2.díjat Megyeri Máté: Reggeli, a 3.díjat Gyapjas Ferenc: Megvagy! c. fotója kapta. Az összteljesítmény (legtöbb elfogadás) alapján, a legeredményesebb alkotónak járó díjat (MAFOSZ plakett) Kércz Tibor kapta.

Még egyszer felhívom a figyelmet a kiállítás helyszínére és a megnyitó időpontjára! A Mártélyi Faluházban (Mártély, Fő utca 49.) 2017. július 1-én, 17 órakor nyíló kiállításon bevezetőt mond Albert András, a KNPI természetvédelmi őrterület vezetője. A pályázatot méltatja, és a díjakat átadja a zsűri tagjaként Horváth Imre, a MAFOSZ elnöke.

Egy vöcsök hajnala, Az ugrópók reggelije, Ebéd a réten, Békavacsora, Sarki csérek, Jégkockák, Cserebogár vacsorára, Az utolsó remény, Megvagy! Ezek egytől-egyig képcímek, de nem egy gasztronómiai témájú kiállítás képeié, hanem a DaDalia Galeria Fotóköre második természetfotó pályázatának legjobb képeiből összeállított kiállításé, amit jó szívvel ajánlok mindenkinek. Még a gasztrofotót kedvelőknek is!

 

Eifert János

Fotók: A kiállítás képei, valamint Dovicsin András és Eifert János felvételei

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s