KELL EGY HÉT…

Minden bizonnyal mindenkinek ismerősen cseng a Sziget Fesztivál szlogenje a „Kell egy hét együttlét”. A Sziget Fesztivál egy kiemelkedő kulturális és zenei program, de számomra, III. kerületi lakosként inkább csak egy folyamatos dübörgés az egész. Összepakoltam a családot, és augusztus 9-16 között elhúztunk csendesebb vidékre. Az úti cél Keszthely volt.

Augusztus van, de még tart a nyár. Mennyire rizikós egy egész hétre a Balatonra tervezni a nyaralást, így a nyár végén? A szállással kezdeném. Egy apartmant béreltünk a Pázmány Péter utcában. Két szobás volt, alap áron 15.000Ft/éj lett volna a tarifa, de mivel erre a hétre senki nem vette ki és mi egy szobás után érdeklődtünk, megkaptuk egy szobás áron, így 10.000Ft/éj tarifát fizettünk. Ahogy beléptünk az ajtón, kezdetét vette egy időutazás. A gyermekkorom SZOT-üdülői jutottak eszembe a berendezést látva. Padlószőnyeg, plüss bútorok, plüssel húzott kerek puff, régi típusú dohányzóasztal, képcsöves TV. A mosdóban olcsó toalett papír, szappan nincs, a tusoló két végpontban működik, vagy nagyon hideg és alig folyik, vagy forró és ömlik. A szőnyegpadlónak és a sok plüss bútornak hála por is volt bőven. Természetesen nem szegte kedvünket az apartman állapota, hiszen nem azért mentünk, hogy a szobában üljünk egész nap.

Elöljáróban annyit el kell áruljak, hogy a szállás volt a leggyengébb eleme az egész nyaralásnak és igazán még gyenge pontnak sem említeném, hiszen megalapozta a hangulatát. 1987-ben éreztem magamat amikor 8 évesen a szüleimmel nyaraltam Siófokon. Az időutazás tovább folytatódott, amikor az egyik esti sétánk alkalmával egy Orosz kórus lépett fel a Balaton-parton a Zenepavilonban. Klasszikus Orosz népdalokat adtak elő. A kórus 35 éve alakult és már sokszor felléptek hazánkban. Ha valóban 35 éves a kórus, akkor bizony könnyen lehet, hogy 30 éve őket láttam Siófokon, ahol hasonló előadásban volt részem. Az első gondolatom az volt, hogy 1987-ben még sikere volt egy ilyen fellépésnek, de 2017-ben már lehet, hogy senkit nem fog érdekelni. Tévedtem. Hatalmas tömeg gyűlt össze a színpad előtt és a hangulatot is jól megalapozta, amikor felcsendült a Kalinka dal. A közönség tapsolt, fütyült, éppen, mint 1987-ben. Hihetetlen atmoszféra volt. A levegőben a Balaton illata, keveredve egy kis lángos és sült hal illattal és a sok ember, akik az általam is jól ismert Orosz dallamokra mulattak, így egyben vissza repítettek kisfiú koromba. Elhatároztam, hogy ezen a nyaraláson bele fogok kapaszkodni ebbe az érzésbe és megpróbálok egy-egy mozzanatot újra élni.

Két strand jöhetett szóba. Az egyik a Libás Strand. 500Ft a felnőtt belépő. Egyszer voltunk itt. Van homokos partja, de maga a strand nem túl nagy. A víz is elég gyorsan mélyül. A Sajtos-tejfölös lángos 650Ft, a Hekk 500Ft/10dkg, a palacsinta 200Ft/db. Amit kipróbáltunk étkezde, az csapnivaló volt. A Nutellás palacsinta konkrétan olyan volt, mint, ha a kanálon maradt Nutellát a palacsinta tésztába törölték volna. Szóval tölteléket csak nyomokban tartalmazott. Éjjel vihar volt és ezt a strandot határozatlan időre lezárták, így a Városi Strand maradt. Itt a belépő 800Ft, de sokkal nagyobb terület, tele fákkal. Itt is van homokos part, ami nagyon ötletesen a baba barát részhez lett kialakítva. Bizony, itt ilyen is van. Külön tábla tiltja  ezen a szakaszon a dohányzást és a hangoskodást, a szemetes edények mellett külön pelusos kukák is fel lettek állítva. Az étel árak teljesen megegyeznek a másik strand áraival. A választék lényegesen nagyobb. Itt is van lángos, meg Gyros, de fogadjanak meg egy tanácsomat! A kabinok után van a Gyros-os és közvetlenül az után egy fantasztikus falatozó. Családi vállalkozás házias ízekkel és adagokkal, a pultban általában egy szőke, rövid hajú hölgy sürög-forog. Különös ismertető jegye, hogy a kánikula ellenére is minden vendéget úgy szolgál ki, ahogyan azt otthon is tenné családanyaként, vendéglátóként. Mérhetetlen kedvességgel és sok sok mosollyal. Ha így sem lelik meg ezt a helyet, akkor keressék a szőke, rövid hajú, mosolygós Andreát. Gyermekként kihasználtam minden lehetőséget, hogy hamburgert egyek. Akkoriban még nagy pufiban adták, nagy szelet hússal, hagymával, uborkával, és mártások helyett igazi mustárt és ketchup-ot nyomtak rá. Andrea hamburgere éppen ilyen. Az első harapás után tovább folytatódott az időutazás. A kezemben egy hatalmas hamburger, a poharamban cola, napsütés, Balaton, és a most is recsegő hangosbeszélőben éppen azt mondják be, hogy Zsuzsika várja a szüleit a főbejáratnál. Fantasztikus 30 éves feeling. Andreánál a hamburgeren kívül kipróbáltuk a Nutellás palacsintát is. Ha erre támadna gusztusuk, ne felejtsenek el több szalvétát elhozni a pultról, mert ebbe a palacsintában van anyag. Ettünk sült Hekket is és hasáb burgonyát, kóstoltam a kovi ubit is. Mind fenséges volt és bőséges adagokat kaptam. Ha valaki nem éhes, akkor is érdemes rendelni valamit, higgyék el, azért a kedvességért és mosolyért, amit Andrea osztogat a finomságok mellé, megéri.

A strandon sok árnyékos hely van, a víz nem mélyül hirtelen, és a kihasználható vízfelület is nagyobb, így könnyebb egy olyan kis részt találni ahol zavartalanul lehet labdázni vagy úszkálni. Lehetőség van vízibicikli bérlésre is. A csúszdás típus 2500Ft-ért vihető el egy órára, de lehet félórát is bérelni. Természetesen kipróbáltuk. Ha az úszás és tekerés mellett nyugisabb időtöltésre vágyna valaki, 10-17 óráig rendelkezésre áll a Strandkönyvtár változatos kínálata.

A strandidőt 2 nap hűvösebb időjárás szakította meg. Keszthely környéke rengeteg lehetőséget tartogat ilyen időjárás esetére is. Az első napon kirándulást szerveztünk. Fenyvespusztán egészen nagy területen állatsimogató található. A 600Ft-os belépőért cserébe nagyon sokféle állattal találkozhatunk. Többségük el van kerítve, de általában tábla jelzi, hogy melyikhez lehet bemenni. Strucc, háztáji szárnyasok, nyuszik, kecskék, szamarak, lovak, tengeri malacok, mind simogatható, etethető. Fenyvespusztát elhagyva, alig pár perc autózással eljuthatunk a Kányavári szigetre. A szigetre egy egészen különleges, ívelt fa híd vezet. Ezen a hídon már átsétálni is nagy élmény. A szigeten tanösvényt találhatunk, ami mentén táblák mutatják be a helyi élővilágot. Két kilátóra is felmászhatunk és gyönyörködhetünk a tájban. A sziget belsejében egy kisebb játszótér is található és akár tűzgyújtási lehetőség is adott.

A második hűvösebb napon Kehidakustány fürdőjébe látogattunk. A fürdő területe több zónára van osztva, zónánként mások az árak. Az alap a Zöld zóna, ahol használhatjuk az élményfürdőt és a szabadtéri medencéket. Ezért 2600Ft-ot kell fizetni. Pár száz Forinttal emelkednek az árak, amikért már termál medencéket is lehet használni, vagy akár a szaunát. Az élményfürdőben csúszdák, sodró medence és külön gyermekmedence is található.

Úgy alakult, hogy lett még egy olyan napunk, amikor nem a strandon sütkéreztünk. Egy kellemes, pihentető sétára elmentünk Tapolcára. Kifejezetten a Malom-tó volt a célpont.  A Malom-tó Felső-tóból és Alsó-tóból áll. Az Alsó-tó hínárral sűrűn benőtt, egészen pontosan Óriás valiznériával, ami nem a tó ápolatlanságára utal, éppen ellenkezőleg. Tudatos tervezés és ápolás eredménye. Ezt, az éppen akkor is ott munkálkodó szakembertől tudtam meg. A hínár között változatos halállomány húzódik meg. A törpeharcsák, kárászok, angolnák mellett csodálatos aranyhalak szépítik a tó látványát. Az Alsó-tó mellett igényes játszótér is található, így a gyerekek számára is találhatunk időtöltési lehetőséget.

Természetesen ez a néhány program csupán töredéke annak, ami még a rendelkezésére áll azoknak, akik a fürdőzés mellett más kikapcsolódásra vágynak, vagy éppen egy pár napos lehűlés  nem teszi lehetővé a strandolást. Bevallom őszintén, hogy volt szerencsém nyaralni a Balaton Északi és a Déli partjain egyaránt, de egyik vidék sem lett igazán a kedvencem. Keszthely és környéke viszont az lett. Ide vissza kell térni.